Pengikut

Jumaat, 23 Mei 2014

Psikologi Kewangan

Assalamualaikum...
Salam sejahtera...

Anakmommy ada game psikologi nak kongsi dengan korang semua...tentang perangai.. anakMommy terjumpa secara tak langsung dalam folder kepada folder kepada folder lain dalam laptop ni..tengok tarikh save tu tahun 2009..lama giler tak kemaskini laptop ni.hehe
Sumber asal dari mana anakMommy ambil pun tak dapat dikenalpasti.

Objektifnya: Mengenalpasti perangai kita/kawan-kawan kita.

Caranya:


Anda diminta untuk menanam sebatang pokok kelapa a.k.a pokok nyoq a.k.a pokok nyiur.
Dan ada 4 tempat berasingan yang perlu anda pilih untuk menanamnya. Tempat-tempatnya ialah :

1. Di tepi sungai 2. Di halaman rumah 3. Di tepi/tengah padang 4. Di belakang rumah / tepi dapur

Kalau anda lah, anda akan tanam di lokasi mana?

AnakMommy pilih no..........tuttt hehe segan nak bagitau..
Cuba korang fikir betul-betul...bayangkan nak tanam kat mana.....

.
.
.
.
.
.
.

Jawapan:



Jawapan No1. : Di Tepi Sungai
Orang yang pilih kelapa tepi sungai ialah jenis orang yang BOROS! Dia amat sukar untuk berjimat. Ada saja duit, dia akan berbelanja, berbelanja dan terus berbelanja. Orang jenis ini juga boleh dikategorikan sebagai orang yang PEMURAH. Dan kadang-kadang seorang yang PEMBAZIR.

Jawapan No2. : Di Halaman Rumah
Dia seorang yang SANGAT SUKA DIPUJI. Orang jenis ini pantang dipuji, apabila kena puji sikit, dia akan jadi sangat baik dan sangat pemurah. Apabila ada orang bodek, maka dia akan begitu mudah terkesan dengan bodekan itu. Selalunya, setiap pujian yang dia terima, maka dia tanpa ragu-ragu akan membalasnya dengan kebaikan.

Jawapan No3. : Di Tepi/Tengah Padang
Maaf jika saya katakan bahawa, orang jenis ini berkemungkinan besar adalah seorang yang SANGAT BERKIRA! Senang kata, orang jenis ini mungkin seorang yang KEDEKUT. Dia sangat sukar untuk belanja kawan-kawan dia atau orang lain. Apabila melibatkan hal yang berkaitan dengan duit terutamanya, dia menjadi seorang yang sangat teliti dan sangat berkira-kira.

Jawapan No4. : Di Belakang Rumah / Tepi Dapur
Orang jenis ini adalah seorang PENJIMAT dan BIJAK MENGURUSKAN KEWANGAN. Dia selalunya mempunyai perancangan dan berpandangan jauh. Sentiasa mengambil kira soal masa depan dan untung rugi. Orang jenis ini adalah yang paling sederhana. Dia tidak kedekut, tidak boros dan tidak pula mudah termakan pujian/bodekan orang. Dia sentiasa rasional dalam tindakannya.

Sejauhmana kebenarannya anakMommy tak tau la. Cuba korang tanya dekat kawan-kawan..

Rabu, 14 Mei 2014

Peperiksaan bermula.... Fighting!!

Assalamualaikum...
Salam sejahtera...

http://www.google.com.my/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=kN6XwqWgKrqJBM&tbnid=WOhk_Z6YqDoLtM:&ved=0CAQQjB0&url=http%3A%2F%2Ffazillatulnajla.blogspot.com%2F2012%2F09%2Ffinal-exam-just-around-corner.html&ei=AsVyU4LMMcr78QWoxYLgBw&bvm=bv.66699033,d.dGc&psig=AFQjCNHb5gzop_3edtvlRI_RzZitPlPckw&ust=1400116845474957
Sumber: fazillatulnajla.blogspot.com
Minggu ini bermula Pentaksiran Akhir sem 3 dan sem 1 untuk Kolej Vokasional seluruh Malaysia. Semoga berjaya untuk pelajar-pelajar ku sekalian... Cikgu doakan yang terbaik untuk kamu..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...